maandag 4 mei 2015

ging op modeuitstap naar Hasselt

afgelopen dinsdag gingen we met het CVO op modeuitstap. een schoolreis voor volwassenen eigenlijk.
en net als vroeger als klein kind, was ik ook nu al weken op voorhand in spanning aan het aftellen tot het zover was. niet enkel omdat ik benieuwd was naar de tentoonstelling, maar toch ook omdat ik het spannend vond om met zo een grote bende vrouwen (101 als ik me niet vergis) een hele dag op stap te zijn.

we vertrokken 's ochtends met de trein naar Hasselt. een gekwebbel van jewelste in die coupons, dat hoef ik je niet te vertellen waarschijnlijk.

daar aangekomen werd de groep gesplitst in vieren. twee groepen begonnen met een mode-wandeling en twee gingen meteen naar het modemuseum. na de lunch zouden we dan switchen.

wij begonnen met de wandeling. het was vrij fris, maar het zonnetje was van de partij gelukkig.
(al zou je dat niet zeggen aan de hand van de foto's als ik ze nu zo opnieuw bekijk) 






het degustatiesalon van Maison blanche. 


we kregen wat uitleg over de klederdracht destijds. 
een ideale taille van 49 cm omtrek? ik dacht het niet!

onze conclusie was: wat de heren ook beslisten dat de dames toen moesten aantrekken, het moest en zou pijn doen! waarom hebben vrouwen zich zo lang laten commanderen op dat vlak? ze zullen het toch zelf niet uitgevonden hebben zeker? 



ik ontdekte een zalige schoenenwinkel, maar enkel voor kinderen jammer genoeg. 


we droomden massaal weg bij een bruidsjurk van Nicky Vankets


bestudeerden de details op die prachtige blazer.


en waren gefascineerd door het materiaal van dit roze jurkje (als ik me niet vergis in de winkel van stijn helsen)...het leek wel twee lagen zachte  tulle op elkaar met een soort haartjes ertussen zoals bij velcro...heel bizar.


de wandeling was fijn, maar een echte modewandeling vond ik het nu niet bepaald. we kregen hier en daar wel wat uitleg over de mode uit de jaren 1800-1900 en zagen enkele etalages van bekende ontwerpers, maar dat was het dan ook. het leek soms meer een verkoopspraatje over Hasselt en wat we vooral nog een keer moesten gaan doen of bezoeken als we nog eens in Hasselt waren. 


na een lunch met fijne babbels en lekker eten (maar wel wat weinig, zoals ik op instagram al toonde) 
gingen we naar de tentoonstelling in het modemuseum.  die ging over paul smith
u misschien wel bekend, maar buiten de naam kende ik niets van die man moet ik eerlijk toegeven. 

we hadden een super gids. die vrouw kon vertellen op een hele aangename, sappige manier. 

ik toon hieronder een aantal sfeerbeelden, maar ga gerust zelf kijken naar de tentoonstelling zelf. het is echt de moeite! leuk gedaan, verschillende invalshoeken, mooie stukken om naar te kijken,...
ik kwam helemaal geïnspireerd weer buiten! 
de tentoonstelling loopt nog tot 7 juni. 
en voor wie wat extra wil, op 7 mei komt Paul Smith zijn boek signeren!
allen daarheen zou ik zeggen! 



















3 opmerkingen:

  1. Leuk verslagje van Hasselt.Jammer dat je gene tijd hebt gehad om bij La Bottega te gaan kijken,dat is pas een schoenen paradijs voor groot en klein!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, onze CVO was precies niet uitgenodigd haha. ;-)
    Leek me een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt om hier mee te lezen. ik hoor graag jullie opmerkingen en/of reacties